Liikemies nukkuu tuoleilla

Tuottavuus

Paras tapa päihittää aikaerorasitus

Aikavyöhykkeiden yli matkustaminen voi olla luonnollinen osa nykyaikaista joustavaa työntekoa, mutta siihen liittyy aikaerorasituksesta selviäminen. Ilmailukirjailija Paul Sillers tutkii vaikutusta lieventäviä keinoja.

 

Erittäin pitkän matkan reitit ovat yleistyneet kiitos uusimpien lentoyhtiöiden, jotka lentävät pidemmälle pienemmällä polttoaineenkulutuksella kevyempien rakenteidensa ansiosta. Uusia suoria lentoja ovat muun muassa Qantasin tuore 17 tunnin reitti Perthin ja Lontoon välillä(1), Qatar Airwaysin 17 tuntia 40 minuuttia kestävä lento Dohasta Aucklandiin(2) ja Singapore Airlinesin 18 tunnin ja 45 minuutin reitti Changin ja Newarkin välillä, joka otetaan käyttöön tämän vuoden lokakuussa(3).

Maailmaa kutistavat lennot ovat tärkeitä uusien markkinoiden valloittamisessa, sillä niiden myötä ihmiset voivat oikeasti olla paikalla, lyödä kättä päälle ja kehittää liikesuhteita. Pitkän matkan lentojen tehokkuus ilmenee kuitenkin vain silloin, kun ihmislasti saapuu hyvässä kunnossa – aikavyöhykkeiden ylittäminen erityisesti itään päin suunnatessa sekoittaa kehon aikakäsityksen.

Kun oireisiin lukeutuvat sekavuus, ahdistuneisuus, huimaus, nestehukka, huonovointisuus ja ruoansulatushäiriöt(4), ei ole mikään ihme, että joitakin johtajia on jopa kielletty tekemästä liiketoiminnan kannalta tärkeitä päätöksiä, mikäli he kärsivät aikaerorasituksesta. Vaikutus on laskettavissa: Kayakin ja Airbusin yhteistutkimuksen mukaan ”aikaerorasituksen aiheuttama lasku tuottavuudessa – – maksoi brittiläisille yrityksille 241 miljoonaa puntaa edellisten 12 kuukauden aikana”(5).

Aikaerorasituksen perusteet

Tieto(6) siitä, miten kehojemme sisäinen kello toimii, auttaa ratkaisujen löytämisessä: verkkokalvon gangliosolut tunnistavat valon tai sen puutteen ja toimittavat tiedon suprakiasmaattiseen tumakkeeseen, joka hallitsee vuorokausirytmiä. ”Illalla, kun valo on vähemmän intensiivinen ja punaisempi, aivot vapauttavat melatoniinia, joka edeltää unta ja joka auttaa kehoa rentoutumaan. Aikavyöhykkeiden yli matkustettaessa unisyklimme kuitenkin sekoittuvat, ja tätä kutsutaan aikaerorasitukseksi”, kertoo tri Lauren Fleming, vanhempi tutkimus- ja kehitystutkija lentokoneiden matkustamoiden valaistusratkaisuja valmistavassa STG Aerospacessa(7).

Melatoniinipillereiden popsiminen väsymyksen luomiseen tai kahvin ylijuonti hereillä pysymiseen voi kuitenkin aiheuttaa ei-toivottuja sivuoireita, kun vuorokausirytmiä yritetään korjata. Ison-Britannian NHS:n virallisen neuvon mukaan ”melatoniinilisiä ei suositella aikaerorasitukseen, sillä niiden toimimisesta ei ole riittävästi tietoa.”(8) Näin ollen pääkeino lievittää sitä on valolle altistumisen säätely.

Valmisteilla olevat avut

Viimeisten kymmenen vuoden aikana matkustamoiden LED-valoilla on toteutettu auringonlaskuja tai -nousuja nukahtamisen tai heräämisen edistämiseksi, mutta nyt lentokoneiden valmistajat yrittävät kehittää sitä vieläkin pidemmälle. Boeingilla on patentti(9) ”teknologiaan, joka tuottaa matkustajille mukautetun ympäröivän valaistuksen, joka voidaan automatisoida tai jota voidaan säätää manuaalisesti tuottamaan valaistus, joka mukailee tarkasti halutun aikavyöhykkeen valaistusolosuhteita”.(10)

Idea on, että matkustajat voivat määrittää oman istuimensa valaistuksen ”vähentääkseen vuorokausirytmin epätahtisuutta”, mikä toimii henkilökohtaisena ajansäätöratkaisuna. Siitä ei ole tietoa, milloin konsepti voitaisiin nähdä käytännössä. Muitakin ratkaisuja on kuitenkin olemassa.

Sillekin on sovellus

Matkustussuunnitelmien mukauttaminen valolle altistumisen mukaan voi kuulostaa painajaismaiselta, mutta älypuhelin tai aktiivisuusranneke voi auttaa sen toteuttamisessa. Monet mobiiliratkaisut mainitsevat, että niiden tehosta on tieteellistä tai akateemista näyttöä, ja ne tuottavat uni- ja ruokailuaikataulut muutamalle matkaa edeltävälle päivälle.

Fitbit(11) neuvoo käyttäjiään ”säätämään nukkumaanmenoaikaa yhdellä tai kahdella tunnilla sen mukaan, mihin suuntaan olet matkustamassa” sekä ”asettamaan uuden nukkumaanmenomuistutuksen Fitbit-sovellukseen, jotta muistat alkaa rauhoittua oikeaan aikaan.”(12)

Entrain(13) on ”ilmainen sovellus, joka antaa käyttäjien hyödyntää University of Michiganin tutkijoiden kehittämiä valaistusaikatauluja – niiden on todistettu matemaattisesti auttavan sopeutuvan uusiin aikavyöhykkeisiin mahdollisimman nopeasti”. Kehittäjien mukaan he voivat valaistushistorian perusteella ”simuloida kehon sisäistä kelloa ja antaa käyttäytymissuosituksia”.

Timeshifter(14) on maksullinen palvelu, joka tarjoaa yksilöllisiä aikaerorasitussuunnitelmia, jotka on ”kehitetty Harvard Medical Schoolin apulaisprofessori Steven Lockleyn kanssa uusimpien uni- ja vuorokausirytmineurotieteen tutkimusten pohjalta”.

Numeropeliä

Kun lennät seuraavan kerran, pidä silmällä seuraavia taikanumeroita: A350(15) ja B787(16). Airbus ja Boeing kertovat, että näiden lentokoneiden rakennuksessa käytetyn hiilikuitukomposiitin ansiosta koneiden matkustamot voidaan paineistaa 6 000 jalkaan normaalin 8 000 jalan sijaan, mikä vähentää kuivumista ja helpottaa näin aikaerorasitusta.

Qantasin lentoateria

Qantas on luonut uuden lentomenun, joka auttaa nukahtamaan ja vähentää aikaerorasitusta

 

Olet mitä syöt

Valo vaikuttaa eniten kehon sisäiseen kelloon, mutta myös ruuansulatusjärjestelmällä on omat rutiininsa(17), jotka lentoyhtiöt huomioivat ruokatarjonnassaan ja jotka voidaan huomioida lentoa varattaessa. Qantas palkkasi ravinto- ja aineenvaihdunta-alan ammattilaisia luomaan suoralle Perthin ja Lontoon väliselle lennolleen ”uusia ravintovaihtoehtoja ruoka-aineista, jotka auttavat pysymään nesteytettynä, helpottavat nukkumista ja vähentävät aikaerorasitusta”(18), kertoo yhtiön ruoka-, juoma- ja palvelutarjonnasta vastaava luova johtaja Neil Perry.

Qantas on kokeillut uusia ruokalistoja kanta-asiakkaillaan ”käyttämällä puettavaa teknologiaa ja sovelluksia tietojen keräämiseen unesta, aktiivisuudesta, mielentilasta, ruokailutottumuksista ja nesteytyksestä pitkää lentoa ennen, sen aikana ja sen jälkeen”. Ruokalistan kohokohtia ovat probiootti Bc30:tä sisältävä Botanica-mehushotit ja ”iltajuoma, jonka sisältämä tryptofaani-aminohappo auttaa nukahtamisessa ja kehon unirytmin säilyttämisessä.”

Jotkin lentoyhtiöt tarjoavat lentoa edeltäviä aterioita, joiden avulla matkustajat voivat maksimoida unen määrän pian lentoon lähdön jälkeen. Esimerkiksi Japan Airlinesin uudella, aikaisella aamun reitillä Tokiosta Lontooseen(19) tarjoillaan ruokaa ja juomaa ennen koneeseen nousua Hanedan lentoaseman JAL Sakura Lounge -tilassa.

Hampurilainen startup-yritys JetLite(20) yhdistää matkustamon valaistuksen ja ruuan ja kehittää tällä hetkellä aikaerorasituksessa auttavaa sovellusta. Se on asentanut yhdeksään Lufthansan Münchenin Airbus A350-900 -lentokoneista kronobiologisen matkustamon valaistusjärjestelmän, ”joka on suunniteltu matkustajien päivä- ja yörytmien mukaiseksi niin, että lämmin valo auttaa heitä rentoutumaan ja kylmempi stimuloi aktiivisissa vaiheissa”.

Syyskuun ja joulukuun välillä lentoyhtiön bisnesluokan kanta-asiakkaat osallistuivat kyselyyn, jossa pyydettiin palautetta valaistusjärjestelmän tehokkuudesta aikaerorasituksen lieventämisessä. ”Tulokset olivat jopa odotettuja parempia”, JetLinen liiketoimintakehityspäällikkö Iwana Johannsenin mukaan.

Useimmilla liikematkaajilla ei ole tietenkään mahdollisuutta vaikuttaa lentokoneeseen, lentoyhtiöön, ruuan tarjoiluaikoihin tai hallittuun valolle altistumiseen ennen lentoa. Mutta koska yhä useammat lentoyhtiöt ja lentokonevalmistajat huomioivat matkustajien sisäiset kellot tarjoamissaan lentokokemuksissa, aikaerorasitusta lieventäviä keinoja on ainakin käytettävissä kasvavassa määrin.


 

Paul Sillers on ilmailualan toimittaja ja teoksen International Business Etiquette 20:20 kirjoittaja.

Lähteet:

(1) https://www.qantasnewsroom.com.au/media-releases/qantas-starts-history-making-flight-direct-to-london/

(2) https://www.qatarairways.com/en/destinations/flights-to-auckland.html

(3) http://www.singaporeair.com/en_UK/media-centre/press-release/article/?q=en_UK/2018/April-June/ne2018-180530

(4) https://www.medicinenet.com/jet_lag/article.htm#how_long_does_jet_lag_last

(5) https://www.kayak.co.uk/news/jet-lag-costs-brits/

(6) https://patient.info/doctor/pineal-gland-and-circadian-rhythms#nav-2

(7) https://www.stgaerospace.com/

(8) https://www.nhs.uk/conditions/jet-lag/

(9) https://patents.google.com/patent/US9493112B2/en

(10) http://www.boeing.com/features/innovation-quarterly/may2017/feature-technical-patent-spotlight.page

(11) https://blog.fitbit.com/jet-lag-cures/

(12) http://help.fitbit.com/articles/en_US/Help_article/1314?q=bedtime+reminder&l=en_US&fs=Search&pn=1#reminder

(13) http://entrain.math.lsa.umich.edu/

(14) https://www.timeshifter.com/eliminate-jet-lag-and-arrive-ready-for-business

(15) http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2015/10/airbus-launches-new-ultra-long-range-version-of-the-a350-900.html

(16) https://www.britishairways.com/en-gb/information/about-ba/fleet-facts/boeing787-9

(17) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5483233/

(18) https://www.qantasnewsroom.com.au/media-releases/qantas-unveils-menu-to-help-reduce-jetlag-on-long-haul-flights/

(19) https://www.raconteur.net/sponsored/on-the-dot-doubled

(20) https://www.jetlite.de/