Äänet

Tapaa yrittäjä: Nicholas Oliver

Reading Time: 3 minutes

Nicholas Oliver on palkittu tekniikka-alan startup-yritys people.ion perustaja ja pääjohtaja. Kyseessä on innovatiivinen sovellus, joka palkitsee kuluttajia omien tietojensa hallinnasta. Näin hän loi yrityksensä.

 

Idea

Digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan parissa toimineen, monikansallisessa markkinointiyhtiö WPP:ssä työskennelleen Oliverin kiinnostus kumpusi verkkoaikakauden tietosuojakamppailusta. Oliver huomasi mainosten esto-ohjelmien yleistymisen Isossa-Britanniassa (kasvua oli 82 prosenttia vuonna 2015) ja hän kiinnostui siitä, miten verkkomainostajien ja julkaisijoiden ns. huomiotalous pystyy toimimaan omat tietonsa omistavien ihmisten kanssa. 

Hän sai idean auttaa yksilöitä lisensoimaan henkilökohtaisia tietojaan mainostajille järjestelmällä, jossa kaikki osapuolet voittavat. ”Viime vuosina olen alkanut tutkia huomiotalouden konseptia ja sitä, miten useat eri tekijät, kuten mainostenesto, paisuttavat yksittäisen henkilön huomion välitöntä arvoa”, hän totesi TechCrunchille antamassaan haastattelussa. ”Heureka-hetkeni oli, kun tarkastelin, miten tietojen omistusoikeus voitaisiin yhdistää huomiotalouteen.”

 

Tavoite

Oliver tiivistää people.ion tavoitteen kuvaukseen ”palomuuri ihmisille”: samalla tavalla kuin palomuuri suojaa tietokoneen tietoja hänen palvelunsa suojaa verkkoidentiteettiin liitettyjä tietoja. Hänen tavoitteenaan on taata, että ihmiset voivat omistaa henkilökohtaiset tietonsa ja valita, miten, milloin, missä ja kenen toimesta tietoja käytetään.

Mainostajat hyötyvät saadessaan viesteilleen kohdennetumman yleisön ajantasaisten ja tarkkojen tietojen avulla, minkä lisäksi ne voivat etsiä keinoja mainonnan eston ratkaisemiseen pysyen kuitenkin tietosuojalainsäädännön puitteissa. ”Henkilökohtaisten tietojen omistaminen ja hallinta ovat suurimpia yhteiskunnallisia, taloudellisia ja teknologisia haasteita seuraavien 5–10 vuoden aikana”, Oliver toteaa LinkedIn-kirjoituksessa. ”Tehtävänämme on auttaa ihmisiä ymmärtämään tietojensa todellinen arvo – sekä kokemusperäisestä että kaupallisesta näkökulmasta.” 

 

Haaste

Miksi meidän on hallittava henkilökohtaisten tietojemme käyttöä tarkemmin? Oliver kertoi The Memolle, että ”Tietojen ja yksityisyyden erityinen ongelma nykypäivänä on se, että kyseessä on jatkumo makeisia myyvästä paikallisesta pikkupuodista aina NSA:han asti. Tällä hetkellä datan rakeisuus ja hallittavuus ovat olemattomia, joten jos kerrot tietojasi Facebookissa tai Googlessa, kumpikin ryhmä voi käyttää niitä vapaasti.”

Se voi olla monista pelottavaa, jolloin he joko poistavat käytöstä henkilökohtaisia tietoja käyttävät palvelut tai paheksuvat digitaalisen mainonnan ”häiritsevää ja tunkeilevaa tyyliä”, joka yrityksen sivuston mukaan heikentää sen tehokkuutta. People.io pyrkii ratkaisemaan ”hallintaongelman” tarjoamalla ratkaisun, joka on monimutkaisia ja sekavia asetuksia parempi ja joka ei vaikuta tiedon ja tuotteiden käyttöön verkossa.

 

Ratkaisu

Sovelluksellaan people.io pyrkii antamaan hallinnan käyttäjille ”mahdollistamalla henkilölle välittömän arvon ymmärtämisen, jossa sekavuus korvataan välittömällä palkitsemisesta saatavalla mielihyvällä.” Ajan myötä ajatuksena on, että ”arvon ymmärtäminen laajenee kouriintuntuvista palkitsemisjärjestelmistä luontaiseen arvoon, joka juontuu henkilön fyysiseen tai digitaaliseen elämään liittyvistä parannuksista.”

People.iolle tietojen hallinnan antaminen yksiköiden käsiin on yksi ainoista käyttökelpoisista ratkaisuista yhä suurempaan huoleen verkkoyksityisyyden tilasta, mainosten esto-ohjelmien nousuun ja poliittisiin kannanottoihin, kuten EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen, jolla oletetaan olevan valtava vaikutus verkkomainostajiin. Yritys uskoo, että Ison-Britannian vuosittainen mainontaan käytetty 16,2 miljardin punnan summa voidaan ohjata ”maksuksi niille, jotka ovat kiinnostuneita omista tiedoistaan.”

 

Näin se toimii

Tuote toimii palkitsemalla sovelluksen käyttäjiä, jotka luovuttavat tietojaan ja käyttävät aikaansa vastaamalla kysymyksiin ja vuorovaikuttamalla brändien kanssa. Krediittejä voidaan käyttää heti digitaalisten tuotteiden, tilausten ja lahjakorttien ostoon tai lahjoitusten tekemiseen. 

Mikä tärkeintä, yritys rakentaa luottamusta käyttäjiinsä lupaamalla, ettei se missään vaiheessa jaa henkilökohtaisia tietojasi kolmansille osapuolille. Käyttäjät säilyttävät omistusoikeuden tietoihinsa – jos he poistavat tilin, myös tiedot poistetaan – ja yritys kertoo avoimesti tietojen käyttämisestä.

Niille, jotka ovat oppineet olemaan vainoharhaisia yksityistiedoistaan, idea tietojen vapaaehtoisesta luovuttamisesta mainostajille voi vaatia totuttelua. People.io pyrkii kuitenkin muutamaan tietojen käsittelyn ja mainonnan sääntöjä vakuuttamalla tietojen omistusoikeuden säilyvän käyttäjällä ja tarjoamalla kiitokseksi arvokkaita palkintoja.

 

 

Yritys

Oliver perusti startup-yrityksen vuoden 2015 elokuussa Itä-Lontoon Shoreditch-tekniikkakeskuksessa. Hän sai projektin ensimmäisen vaiheen kehitykseen 150 000 puntaa yksityisiltä enkelisijoittajilta ja eurooppalaisilta yrittäjiltä, kuten Thomas Höeghiltä (Lovefilmin, Arts Alliancen ja Growth Streetin perustaja) ja Nick Robertsonilta (ASOSin perustaja). Julkaisua tukivat lisäksi The Founders Factory (Brent Hobermanin ja Henry Lane-Foxin johtama startup-yrityshautomo ja -kiihdytin) ja Wayra Deutschland (Telefonican siemenvaiheen sijoitus- ja kiihdytysjaosto).

Tietoalusta julkaistiin Isossa-Britanniassa vuoden 2017 alussa, ja sen jälkeen yritys on kulkenut voitosta voittoon ja kerää tällä hetkellä rahoitusta laajentaakseen toimintaansa ympäri Eurooppaa. Sovellus oli heinäkuussa 2017 iTunes UK:n trendaavin sovellus ja elämäntapaluokan neljänneksi suosituin sovellus. Marketing Week sisällytti sen myös Top 100 Disruptive Brand -listaukseensa. Yhtiö alkoi tehdä hiljattain yhteistyötä Telefónica Deutschlandin kanssa julkaistakseen Saksan markkinoille sovitetun O2 GET -version sovelluksestaan.

 

Nicholas Oliver

Nyt 30-vuotias Oliver on ollut kansainvälisissä johtotehtävissä kolmessa maanosassa kansainvälisissä toimistokonserneissa (WPP), Fortune 50 -yrityksissä (Ford Motor Company) ja startup-yrityksissä. Hänet palkittiin vuonna 2016 NASDAQ Rising Star -palkinnolla, ja hän kuuluu tällä hetkellä TechUK:n Cloud, Data, Analytics & AI -neuvostoon, joka edustaa 950 brittiläistä tekniikka-alan yritystä.

Yrityksensä kasvattamisen lisäksi Oliver on myös puhut tietosuojasta erilaisissa tapahtumissa ympäri maailmaa, kuten Disruption Summit Europessa, ja kirjoittaa intohimoisesti ajankohtaisista henkilökohtaisten tietojen arvoa koskettavista asioista. Hiljattain julkaisemassaan kirjoituksessaan nimeltä Bankrupting society: the real value of personal data Oliver kirjoittaa seuraavasti: ”Pystynkö kertomaan henkilön tietojen tarkan arvon? En. Sen sijaan kysyn, mikä hinta on sillä, ettei henkilö hallitse tietojaan itse? Mikäli hallintaa ei ole, riskinä on paitsi tekniikkayritysten aiheuttama perustavanlaatuinen epätasa-arvo maailmantaloudessa myös koko vapaan yhteiskunnan menettäminen.”